Доповідь начальника
Управління освіти, культури, молоді та спорту Дергачівської міської ради
Тетяни ДУДАРЄВОЇ
на пленарному онлайн-засіданні серпневого тижня
педагогічних працівників закладів освіти Дергачівської міської ради
30.08.2022
Про підсумки розвитку дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти в 2021/2022 навчальному році та пріоритетні завдання на шляху
впровадження Державного стандарту базової середньої освіти, Концепції Нової української школи в умовах воєнного стану
у 2022/2023 навчальному році
Шановні колеги! Щиро вітаю вас з відкриттям пленарного онлайн-засідання серпневого тижня педагогічних працівників закладів освіти Дергачівської міської ради.
Сьогодні ми живемо в дуже складний час. У нашій країні йде кривава війна, яка несе розруху цивільної інфраструктури, забирає життя й здоров’я наших дітей, мирних людей. Тільки в Дергачівській громаді не залишилося закладів освіти, які зовсім не зазнали пошкоджень: наразі є заклади, які майже повністю зруйновані, є такі, які зруйновані частково. Боляче від того, що 1 вересня не розпочнуть з нами новий навчальний рік 7 наших учнів та 4 учителів, які загинули від рук російських загарбників. Давайте вшануємо пам’ять про них хвилиною мовчання…
Минулий навчальний рік був складним і непередбачуваним для всіх нас: запровадження карантину, введення воєнного стану в державі внесли зміни у всі сфери життя, у тому числі й в освітню галузь. Ми працювали у 2021/2022 навчальному році в непростих умовах, в основному, в дистанційному форматі.
Педагогічна спільнота Дергачівської громади активно долучалася до впровадження нових державних стандартів, інклюзивного простору, Нової української школи, опановувала різні технології й методики, форми навчання, в тому числі й дистанційні.
В онлайн-режимі проводилися наради, засідання методичної ради та методичних об’єднань, значна частина учнівських інтелектуальних змагань, творчих конкурсів.
Крім того, педагогічні працівники брали активну участь у методичних заходах, які проводили фахівці КВНЗ «ХАНО», Управління Державної служби якості освіти у Харківській області, а також у вебінарах, науково-практичних конференціях різних рівнів тощо.
Ми опрацьовували нові нормативні документи та опановували нововведення в галузі освіти, які були запроваджені в минулому навчальному році.
Вже третій рік поспіль учні 4, 9 та 11 класів були звільнені від державної підсумкової атестації. Для випускників 11(12)-х класів була надана можливість складати національний мультипредметний тест для вступу до закладів вищої освіти на бюджетній основі, за наявності мотиваційного листа – на контракт, а випускникам з окупованих територій – вступати дистанційно.
Вдячна всім за своєчасну, злагоджену роботу щодо організації реєстрації 11-класників на порталі ХРЦОЯО та їх постійного супроводу з питань складання НМТ, в тому числі за кордоном та на окупованих територіях.
МЕРЕЖА
У Дергачівській територіальній громаді у 2021/2022 навчальному році функціонувало 14 закладів загальної середньої освіти, 5 закладів дошкільної освіти та 2 заклади позашкільної освіти.
Загальну середню освіти здобували 4790 учнів ЗЗСО у 222 класах-комплектах.
Дошкільною освітою було охоплено 1154 дитини дошкільного віку у 63 групах.
Гуртковою роботою було охоплено 2700 дітей, які відвідували 105 творчих об’єднань (гуртків, клубів, секцій) на базі закладів освіти та Дергачівського будинку дитячої та юнацької творчості. Дергачівський БДЮТ здійснював свою діяльність за 8 напрямами позашкільної освіти: художньо-естетичний, туристсько-краєзнавчий, фізкультурно-спортивний, військово-патріотичний, еколого-натуралістичний, соціально-реабілітаційний, дослідницькоекспериментальний та науково-технічний.
У Дергачівській дитячо-юнацькій спортивній школі працювало 8 відділень: біатлон, спортивна акробатика, футбол, спортивне орієнтування, карате, художня гімнастика, волейбол, велосипедний спорт, у яких заняттями спортом займалося 671 учня.
ПЕДАГОГ
Шановні колеги! У період реформування, стрімкого розвитку, цифрової трансформації освітньої галузі педагог має бути гнучким до інновацій, постійно оновлювати та поглиблювати свої знання, набувати професійний досвід.
У 2021/2022 навчальному році освітній процес здійснювали 374 фахівці освітянської галузі.
Хочу зазначити, що всі педагогічні працівники у 2022 році отримували надбавку за престижність педпрацівникам у розмірі 30% від посадового окладу та щорічну грошову винагороду на оздоровлення у розмірі 100% від посадового окладу.
У межах підготовки до нового навчального року в громаді тривала кропітка робота щодо навчання педагогів, які забезпечуватимуть реалізацію нового Державного стандарту базової середньої освіти. 172 педагогічні працівники закладів освіти пройшли навчання на курсах підвищення кваліфікації в Центрі післядипломної освіти Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна.
Усі вчителі школи І ступеня підвищили кваліфікацію на курсах, спецкурсах та тренінгах для подальшої успішної роботи з метою реалізації Концепції Нової української школи. Ця категорія педагогів навчалася на онлайн-курсах, організованих Міністерством освіти і науки України на платформі EdEra, та тренінгах, організованих на базі КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти». Майже кожен вчитель школи І ступеня підвищував свою фахову освіту у формі дистанційного навчання на освітніх платформах Prometheus, «На урок», «Всеосвіта», видавничого дому «Освіта» тощо.
Крім того, з метою надання методичної допомоги вчителям початкових класів закладів освіти територіальної громади щодо реалізації Концепції «Нової української школи» педагогом КЗ «Дергачівський ліцей № 3» у 10 закладах загальної середньої освіти проведена супервізія відповідно до програм, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України.
Протягом навчального року на базі КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» навчалися 261 педагогічний працівник, 182 педпрацівники пройшли курси підвищення кваліфікації на базі Центру післядипломної освіти Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, 21 особа пройшла курси в інституті підвищення кваліфікації педагогічних працівників і менеджменту освіти Харківського національного педагогічного університету імені Г.С.Сковороди, та 115 педагогічних працівників підвищили кваліфікацію у різних суб’єктів підвищення кваліфікації.
З метою підвищення фахової майстерності заклади освіти територіальної громади долучилися до регіонального проєкту «Освітній технопарк Харківщини-2030», який започаткував КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти». Сформовано Карту стейкхолдерів проєкту з креативними ХАБами, у яких будуть брати участь заклади загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти та Управління ОКМС.
У минулому році педагоги закладів освіти громади брали участь у професійних конкурсах, але активність у них бажає бути кращою.
У 2021 відповідно до умов проведення Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» у І (обласному) турі Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2022» брали участь 6 учителів ЗЗСО громади: у номінації «Біологія» - 2 педагоги (КЗ «Русько-Лозівський ліцей, КЗ «Великопроходівський ліцей»), у номінації «Інформатика» - 4 педагоги (КЗ «Слатинський ліцей», КЗ «Козачолопанський ліцей», КЗ «Дергачівський ліцей №2», КЗ «Великопроходівський ліцей»). Жодного педагога не зареєструвалося в номінаціях «Мистецтво» (музичне мистецтво) та «Основи правознавства».
Найбільш вдало виступив у зазначеному конкурсі вчитель інформатики КЗ «Слатинський ліцей», який увійшов до 15 кращих вчителів у номінації «Інформатика» за підсумками І туру конкурсу (на жаль, загинув).
Педагоги-дошкільники цього закладу освіти взяли участь у Міжнародному конкурсі творчих робіт та навчально-методичних розробок вихователів «Виховати людину», організатором якого є Міжнародний інноваційний центр «Perspektiva plus», м Тепліце, Чехія. За представлені презентації з досвіду роботи та портфоліо учасниці нагороджені дипломами І ступеня.
У V щорічному Всеукраїнському конкурсі "Педагог-новатор" брала участь учитель української мови та літератури КЗ «Дергачівський ліцей № 2», яка нагороджена сертифікатом сайту "Шкільний портал".
У 2021 році заклади загальної середньої освіти громади впроваджували інноваційні технології та їх елементи як у освітньому процесі, так і в управлінській діяльності.
На всеукраїнському рівні педагогічні колективи беруть участь у науково-педагогічному проєкті «Iнтелект України» (КЗ «Великопроходівський ліцей», а нещодавно до участі в проєкті долучився дошкільний підрозділ цього закладу освіти); у проєкті «Цікава фізкультура» (КЗ «Дергачівський ліцей №3»); проєкті «Біоетика» (КЗ «Великопроходівський ліцей»).
Учасниками всеукраїнського освітнього проєкту з міжнародною підтримкою «Відкриті уроки футболу» («Open Fun Football schools») є КЗ «Дергачівський ліцей № 1 імені Данила Бакуменка», КЗ «Прудянський ліцей», КЗ «Дергачівський ліцей № 3», КЗ «Великопроходівський ліцей»; проєкту «Грай на виїзді, грай скрізь» («Play Away, Play Everywhere») – КЗ «Дергачівський ліцей № 1 ім.Д.Бакуменка», КЗ «Прудянський ліцей».
Колектив КЗ «Дергачівський ліцей № 2» бере участь у міжнародному освітньому проєкті з медіаграмотності «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність» (Learn to Discern, L2D).
У регіональних освітніх проєктах беруть участь педагогічні колективи: КЗ «Козачолопанський ліцей» - «Науково-методичні основи створення моделі наскрізної медіаосвіти в закладах освіти Харківської області» (2019-2024); КЗ «Прудянський ліцей» - «Виховний простір Харківщини: вектори розвитку». Вектор розвитку «Партнерство та демократизація освітнього простору» (2019-2021 р.р.); КЗ «Русько-Лозівський ліцей» - «Моніторинг у сфері загальної середньої освіти в умовах розбудови сучасної української школи» (2021-2023 р.р.).
У закладах дошкільної освіти для реалізації варіативної складової педагоги використовують творчий підхід до реалізації парціальні освітніх програм: «Про себе треба знати, про себе треба дбати», «Казкова фізкультура», Програма формування культури інженерного мислення для дітей перед шкільного віку STREAM-освіта, або Стежина у Всесвіт, «Дошкільнятам – про сталий розвиток», «Цікаві шашки», «Граючись, учимось. Англійська в руках дітей старшого дошкільного віку», «Дитяча хореографія», «Скарбниця моралі», «Духовно – моральне виховання дітей дошкільного віку на християнських цінностях», «Вітаю,театру», «Формування математичної компетентності у дітей дошкільного віку», «Юний художник», «Музико-казкові намистинки», «Театралізована діяльність як засіб розвитку творчих здібностей дітей раннього та дошкільного віку».
Колектив Дергачівської початкової школи № 1 подав матеріали для участі у Всеукраїнському огляді-конкурсі на кращий стан фізичного виховання в дошкільних навчальних закладах у 2022 році.
У 2021/2022 навчальному році жоден педагогічний працівник не брав участі у Фестивалі «добрих практик» освітян Харківщини «Майстри педагогічної справи презентують», та жоден заклад освіти в педагогічній онлайн-виставці «Освіта Харківщини у ХХІ столітті».
На жаль, у зв’язку з воєнними діями на території громади не був проведений І (міський) тур обласного конкурсу «Кращий вихователь Харківщини» у 2022 році, до якого готувалися педагоги-дошкільники закладів освіти. Щорічно переможці міського туру гідно представляли освіту Дергачівщини в ІІ (обласному) турі конкурсу та ставали призерами й лауреатами.
Педагоги КЗ «Дергачівський ліцей № 2», КЗ «Дергачівський ліцей № 3», КЗ «Прудянський ліцей», КЗ «Русько-Лозівський ліцей» діляться своїм досвідом, надбаннями на сторінках власних веб-сайтів, педагогічних видань та фахових журналів, онлайн-порталів «Урок. ОСВІТА.UA», "Всеосвіта", "Шкільний портал", «На урок» тощо.
ДОШКІЛЛЯ
Варто зазначити, що показник охоплення дітей різними формами дошкільної освіти за останні роки є сталим і становить 74 % від загальної кількості дітей. Стовідсотково дошкільною освітою охоплено дітей віком від 5 до 6 (7) років.
Серед головних завдань розвитку дошкільної освіти є забезпечення якості дошкільної освіти та виховання здорової і компетентної особистості. Особлива увага приділяється рівному доступу вихованців до якісної дошкільної освіти. У минулому навчальному році в 4-х закладах дошкільної освіти функціонували інклюзивні групи.
Важливим місточком між дошкільною та початковою освітою є наступність в організації освітнього процесу.
ПОЧАТКОВА ОСВІТА
Чотири роки поспіль учні Нової української школи навчалися за новими підручниками, новими освітніми програмами, у новому навчальному просторі класних кімнат, що відповідають сучасним вимогам розвивального освітнього середовища.
Щороку за кошти державної субвенції навчальні кабінети першокласників облаштовувалися комплектами меблів, допоміжного навчального приладдя, а робоче місце вчителя - багатофункціональними пристроями та ноутбуками.
Реалії сьогодення вимагають від педагогів початкової ланки чи не найважче випробування - організацію якісної, дієвої дистанційної роботи, хоч ми добре розуміємо, що ніякі цифрові технології не замінять живого спілкування з дітьми, атмосфери колективної праці, довіри й щирості.
Сьогодні вкрай важливо налагоджувати та зміцнювати педагогіку партнерства через взаємодію та співпрацю між учителем, учнем і батьками, що є ознакою сучасної закладу освіти та одним із ключових компонентів концепції Нової української школи.
ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ
Цей навчальний рік ми починаємо в онлайн-форматі. Світова пандемія і запровадження карантину в державі в минулому змусили педагогів опановувати дистанційні форми організації освітнього процесу, набути практичний досвід роботи з використанням різних платформ, освітніх ресурсів, онлайн-сервісів тощо.
Сьогодні наша спільна мета – підтримати дітей психологічно, не обтяжувати домашніми завданнями, використовувати такі форми і методи онлайн-уроку, які нестимуть емоційне розвантаження, задоволення від спілкування, бажання вчитися. Проведення онлайн-уроків не повинно зводитися до того, що педагог не пояснює новий навчальний матеріал, а тільки розміщує інформацію для самоопрацювання. Батьки не мають бути в ролі вчителів. Якщо ж в них немає можливості забезпечити дітям умови дистанційного навчання в асинхронному режимі, тоді можуть застосовуватись альтернативні форми роботи. Тільки у співпраці, довірі й взаємоповазі можна досягти бажаного результату.
На жаль, не всі діти вдома чи там, де вони сьогодні перебувають в безпечних місцях, мають доступ до мережі Інтернет. У цьому випадку педагоги будуть надавати завдання для самоосвіти у роздрукованому вигляді або розміщували на флеш-носіях записи відеоуроків, презентацій тощо.
З метою організації якісного навчання у цьому навчальному році рекомендую керівникам закладів освіти продовжити роботу щодо опанування педагогами різними цифровими технологіями та альтернативними сучасними засобами комунікації учасників освітнього процесу, вдосконалювати методику проведення онлайн-занять, впроваджувати здоров’язберігаючі технології під час проведення занять у дистанційній формі.
Окремо хочу наголосити, що сьогодні ми працюємо в режимі електронного документообігу, тому вкрай актуальним є питання про створення в закладі освіти електронного класного журналу, що є одним із дієвих засобів комунікації з учителями, учнями, батьками та систематизації освітнього процесу.
Шановні колеги! Хочу подякувати усім педагогічним працівникам закладів освіти району, які в складний воєнний час надихали і мотивували учнів до самоорганізації, навчання, налагоджували партнерські стосунки з учасниками освітнього процесу, мобілізували сили, можливості, уміння для успішного завершення минулого навчального року.
ЯКІСТЬ ОСВІТИ
У 2021/2022 навчальному році заклади освіти Дергачівської міської ради працювали над створенням внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
Сьогодні адміністрації закладів освіти вже здійснили самоаналіз щодо реалізації Стратегії розвитку школи чи садочка за підсумками роботи у минулому навчальному році, та з огляду на результати визначили цілі і завдання на 2022/2023 навчальний рік з метою підвищення якості освітніх послуг.
За підсумками минулого навчального року 8 випускників нагороджені медалями, з них 5 – золотими, 3 – срібними.
Високі результати НМТ отримали 18 випускників.
ОБДАРОВАНІСТЬ
Одним з пріоритетних напрямів діяльності педагогів закладів освіти громади є робота з обдарованими, талановитими та здібними учнями. Приємно відзначити, що у 2021/2022 навчальному році наші учні здобули перемоги в різних інтелектуальних, творчих та спортивних змаганнях різних рівнів.
Не зважаючи на карантинні заходи через загострення епідеміологічної ситуації в країні, були проведені І та ІІ етапи всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів, частина в очному, більшість – в дистанційному форматі.
Хочу подякувати керівникам закладів освіти за злагоджену організацію проведення шкільного етапу олімпіад, а вчителям, які підготували переможців – за якісну підготовку дітей.
Протягом листопада-грудня 2021 року керівники територіальних методичних об’єднань, досвідчені вчителі та фахівці Управління ОКМС працювали у складі журі й оргкомітету при відділі освіти, культури, спорту та комунікацій з громадськістю Харківської райдержадміністрації щодо формування учнівських команд для участі у ІІІ (обласному) етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад із навчальних предметів.
Всього до складу команд Харківського району увійшли 17 учнів закладів освіти Дергачівської міської ради, 15 з них взяли участь в 11 олімпіадах з навчальних предметів.
Завдяки злагодженій співпраці, організаційній, методичній, технічній підтримці педагогами учасників ІІІ етапу Всеукраїнських олімпіад, учні ЗЗСО Дергачівської громади досягли значних успіхів, маємо 9 призових місць обласного рівня з 7 навчальних предметів:
- ІІ місце з географії (КЗ «Дергачівський ліцей № 2»);
- ІІІ місце з української мови та літератури (КЗ «Прудянський ліцей»);
- ІІ і ІІІ місця з біології (КЗ «Русько-Лозівський ліцей», КЗ «Дергачівський ліцей № 2»);
- ІІ і ІІІ місця з екології (КЗ «Дергачівський ліцей № 3», КЗ «Козачолопанський ліцей»);
- ІІІ місце з математики (КЗ «Дергачівський ліцей № 2»);
- ІІІ місце з хімії (КЗ «Русько-Лозівський ліцей»);
- ІІІ місце з історії (КЗ «Ветеринарний ліцей»).
Ми сподівалися на ще одну перемогу учасника олімпіади з трудового навчання (КЗ «Козачолопанський ліцей»), проте обласне журі не встигло перевірити роботи у зв’язку з воєнними діями в країні.
Учасники олімпіад з правознавства, англійської мови та інформатики не вибороли призових місць, проте набрали таку кількість балів, яка дала змогу конкурувати з учнями спеціалізованих закладів освіти міста та області.
Ще одним із напрямів роботи з обдарованою молоддю є залучення учнів до науково-дослідницької діяльності, Так, у 2021/2022 навчальному році на розгляд журі І етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України, який відбувся в онлайн-режимі, було подано 23 роботи, переможцями стали 11 учасників. Вони представляли нашу громаду в ІІ обласному етапі конкурсу-захисту і всі здобули перемогу:
- 2 перших місця вибороли учениці комунального закладу «Дергачівський ліцей № 2»;
- 6 других місць посіли 4 учні КЗ «Дергачівський ліцей № 3», учениця КЗ «Дергачівський ліцей № 2» та учениця КЗ «Ветеринарний ліцей»;
- 3 третіх місця мають учні КЗ «Цупівська гімназія», КЗ «Козачолопанський ліцей», КЗ Дергачівський ліцей № 3».
Ковальчук Діана посіла ІІІ місце в ІІІ обласному етапі конкурсу-захисту Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України.
Науково-дослідницькою діяльністю наші учні та вихованці також займалися під час підготовки та участі у численних заходах, озвучу лише деякі:
- Міжнародна науково-практична конференція учнів-членів Малої академії наук «Україна очима молодих»;
- Всеукраїнський відкритий інтерактивний конкурс «МАН-Юніор Ерудит»;
- Всеукраїнський конкурс дослідницько-експериментальних робіт з природознавства «Юний дослідник»
- Всеукраїнський конкурс молодіжних проєктів з енергоефективності «Енергія і середовище»;
- обласна учнівська науково-практична конференція Харківського територіального відділення Малої академії наук України - Школа особистого розвитку
- учнівські науково-практичні конференції на базі закладів вищої освіти, тощо.
З метою підвищення ефективності підготовки учнів до науково-дослідницької діяльності Дергачівський БДЮТ також співпрацює з низкою закладів та установ Харківської області.
Обдаровані діти виявляли інтелектуальні здібності в україномовних та інших конкурсах.
У жовтні 2021 року в онлайн-режимі був проведений територіальний етап обласного фестивалю ораторського мистецтва серед учнів 10-11 класів ЗЗСО Дергачівської міської ради, присвячений 150-річчю від дня народження Лесі Українки, за темою «Для гордої і владної душі життя і воля – на горі високій».
Абсолютним переможцем територіального етапу фестивалю стала учениця 10 класу КЗ «Козачолопанський ліцей», яка виборола звання лауреата обласного етапу фестивалю.
Дипломами ІІ ступеня територіального етапу фестивалю нагороджені учні КЗ «Дергачівський ліцей № 2», КЗ «Дергачівський ліцей № 3; дипломом ІІІ ступеня - учениця КЗ «Русько-Лозівський ліцей».
У ІІ (територіальному) етапі ХІІ Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка взяв участь 71 учень з 12-ти закладів загальної середньої освіти Дергачівської територіальної громади. Переможцями стали 33 учні ЗЗСО, з них здобули І місце – 8 учнів, ІІ – 12 учнів, ІІІ – 13 учнів.
На ІІІ (обласний) етап конкурсу були подані роботи 7-ми учнів закладів освіти громади (КЗ «Дергачівський ліцей № 1 імені Данила Бакуменка», КЗ «Дергачівський ліцей № 2» (2 роботи) КЗ «Козачолопанський ліцей», КЗ «Слатинський ліцей», КЗ «Безруківський ліцей», КЗ «Ветеринарний ліцей». За результатами відбіркового етапу конкурсу в 100 кращих робіт учнів Харківщини були відібрані роботи учнів КЗ «Дергачівський ліцей № 1 імені Данила Бакуменка», КЗ «Слатинський ліцей», КЗ «Козачолопанський ліцей». Учасниками обласного етапу були учні КЗ «Слатинський ліцей» та КЗ «Козачолопанський ліцей».
У ІІ Всеукраїнському відкритому марафоні з української мови серед учнів 3-11 класів закладів загальної середньої освіти, який проводився в рамках Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика, взяли участь 456 учнів із 10 ЗЗСО громади.
У ІІ етапі ХХІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика серед учнів 3-11 класів закладів загальної середньої освіти Дергачівської міської ради учасниками були 93 учні з 13-ти закладів загальної середньої освіти Дергачівської територіальної громади, всього переможців – 36, з них посіли І місце – 9 учасників конкурсу, ІІ – 14 учнів, ІІІ – 13 учнів.
Для участі у ІІІ (обласному) етапі конкурсу було подано 9 робіт учнів- переможців ІІ етапу з 5 закладів освіти громади (КЗ «Дергачівський ліцей № 2» (2 роботи), КЗ «Безруківський ліцей» (4 роботи), КЗ «Прудянський ліцей», КЗ «Ветеринарний ліцей», «КЗ «Русько-Лозівський ліцей». Учасником обласного етапу інтелектуального конкурсу був учень КЗ «Дергачівський ліцей № 2».
Наші учні взяли участь у ІІ (територіальному) етапі всеукраїнського дитячого літературного конкурсу «Ми за безпечне майбутнє» на протипожежну та техногенну тематику та у IV Відкритому регіональному турнірі з фінансової грамотності (KharkivFinCup-2021) взяли участь команди КЗ «Дергачівський ліцей № 2» та КЗ «Дергачівський ліцей № 3».
Крім інтелектуальних і спортивних змагань, наші учні та вихованці брали участь у творчих фестивалях і конкурсах.
Так, у 2021/2022 навчальному році Дергачівський будинок дитячої та юнацької творчості Дергачівської міської ради Харківської області координував участь колективів закладів загальної середньої освіти у 40-а конкурсах різних рівнів, участь у яких брали 2632 вихованці та отримали 647 перемог.
у 4 міжнародних заходах – отримали 9 перемог;
- у 20 всеукраїнських конкурсах – отримали 21 перемогу;
- у 12 обласних конкурсах - отримали 64 перемоги;
- у 4 конкурсах місцевого рівня взяли участь 146 вихованців – отримали 139 перемог.
Ці досягнення поповнили скарбничку здобутків Дергачівської громади та свідчать про досить грунтовну підготовку учасників інтелектуальних випробувань, а також про високий професійний рівень педагогів, які підготували переможців.
Ми пишаємося такими талановитими дітьми, професійними педагогами, мудрими наставниками!
ВИХОВАННЯ
Нині, як ніколи, пріоритетними напрямами виховання особистості є формування свідомості юного покоління, що базується на ідеях толерантності, відповідальності, гідності та національної ідентичності.
Одним із важливих напрямів роботи закладів освіти району є національно-патріотичне виховання молодого покоління.
У 2021/2022 навчальному році заклади освіти активно долучилися до відзначення пам’ятних та ювілейних дат, зокрема, Дня Соборності України, Дня Героїв Небесної Сотні, Дня пам’яті та примирення, присвяченого пам’яті жертв Другої світової війни, Дня Перемоги над нацизмом у Другій світовій війні, Всесвітнього Дня вишиванки, Дня Європи, Дня української державності, Дня Державного Прапора України, Дня Незалежності України, Дня захисників і захисниць України та Дня Українського козацтва, Дня визволення України від нацистських загарбників, Дня Гідності та Свободи, Дня пам’яті жертв Голодоморів 1932-1933 років тощо.
З нагоди цих дат учні, вихованці та педагогічні працівники закладів освіти Дергачівської громади взяли участь у флешмобах, виставках творчих робіт, провели вечори пам’яті, лекції, організовували виставки художньої літератури, долучалися до перегляду художніх та документальних фільмів. На жаль, більшість цих заходів через карантинні обмеження було проведено у дистанційному режимі.
Не менш важливим у формуванні національної свідомості та становленні громадянської позиції є відзначення Дня української писемності та мови, з нагоди якого учасники освітнього процесу взяли участь у Всеукраїнському радіодиктанті національної єдності – 2021, флешмобі #Ялюблюукраїнськумову, конкурсах знавців української мови «Мово українська, мово солов’їна!», конкурсах виразного читання.
Одним із напрямів розвитку молоді, розкриття їх творчого та інтелектуального потенціалу, утвердження громадянської позиції та формування національної ідентичності як громадянина України є діяльність учнівського самоврядування. Цей напрямок на належному рівні реалізується завдяки організації якісної роботи з питань самоврядування на базі Дергачівського будинку дитячої та юнацької творчості.
Лідери учнівського самоврядування були активними учасниками Форуму патріотичних сил учнівського самоврядування Харківської області, де звітували про роботу осередків учнівського самоврядування, організували та реалізували міський проєкт «Допоможи герою АТО».
Безумовно, утвердженню громадянської позиції, пробудженню національної свідомості сприяють різноманітні інтелектуальні та творчі конкурси з національно-патріотичного виховання.
Так, у 2021/2022 навчальному році учні закладів освіти громади брали участь у Всеукраїнській експедиції учнівської молоді «Моя Батьківщина – Україна», 3 учасники стали переможцями обласного етапу. 2 учні цього ж закладу освіти є переможцями І етапу Всеукраїнського конкурсу творчості дітей та учнівської молоді «За нашу свободу».
Важливою складовою національно-патріотичного та громадянського виховання є музейна робота. Співпраця гуртка «Юні музеєзнавці» туристсько-краєзнавчого відділу Дергачівського БДЮТ і Шкільного художнього музею та Кімнати бойової слави КЗ «Дергачівський ліцей № 2 є прикладом результативності та наполегливої виховної роботи.
Слід також відзначити діючі шкільні музеї закладів освіти громади: Історико-народознавчий музей «Безруківщина – рідна моя сторона» у Безруківському ліцеї, Військово-історичний музей у Козачолопанському ліцеї, Шкільний музей Вчителя у Слатинському ліцеї, музей «Українська світлиця» у Великопроходівському ліцеї.
Учні цих закладів освіти разом зі своїми педагогами вивчають історію рідного краю, своєї школи, займаються пошуковою роботою, беруть участь у науково-дослідницькій діяльності. У музеях поряд із постійно діючими експозиціями, проходять виставки до визначних і знаменних дат.
Постійно відбувається оновлення експозицій музеїв при закладах освіти про земляків – героїв Небесної сотні, учасників Революції гідності, учасників Операції Об’єднаних Сил на сході країни та волонтерів.
Цьогоріч ЗЗСО громади активно долучилися до участі у Всеукраїнському конкурсі екскурсоводів музеїв закладів освіти «Край, в якому я живу», маємо такі досягнення обласного туру конкурсу: Дергачівський ліцей № 2 - робота направлена на конкурс до Києва (профіль музеїв: військово – патріотичний; назва екскурсії: Герої не вмирають); 2 других місця - КЗ «Русько-Лозівський ліцей», КЗ « Слатинський ліцей».
Вихованці гуртків, що працюють на базі багатьох закладів освіти є активними учасниками і переможцями конкурсів, експедицій, конференцій патріотичного спрямування, національно-патріотичного проєкту «За покликом серця», у рамках якого діти збирали матеріали, які містять спогади воїнів АТО, встановлювали імена загиблих, поширювали досвід роботи волонтерів, висвітлювали працю медичних працівників у військових шпиталях на мирній території та в зоні АТО. Також проводили масштабну волонтерську роботу: відвідували поранених бійців АТО у шпиталі, виготовляли сувеніри до свят.
Сучасний зміст виховання в ЗЗСО громади полягає у створенні умов для розвитку особистості і самореалізації кожного громадянина України, вихованні покоління людей, здатних працювати і навчатися протягом життя, оберігати й примножувати цінності національної культури та громадянського суспільства, розвивати і зміцнювати суверенну, незалежну, демократичну, соціальну та правову державу як невід’ємну складову європейської та світової спільноти.
ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ
Шановні колеги! Сьогодні надзвичайно важливо надати кожній дитині можливість до доступної та якісної освіти, створити безпечне середовище у закладі освіти, забезпечити реалізацію права на навчання в комфортних та надійних умовах. Тому особливого значення набуває інклюзивне навчання, що передбачає пристосування закладу освіти до потреб учнів.
Метою роботи з дітьми з особливими освітніми потребами є їх інтеграція в сучасну систему соціальних стосунків.
У Дергачівській громаді продовжує розвиватися єдиний інклюзивний освітній простір в закладах загальної середньої освіти району. У 2021/2022 навчальному році до мережі закладів освіти, у яких функціонували інклюзивні класи, входили 10 ЗЗСО, у яких навчалися 26 учнів (у 18 класах). У новому навчальному році плануємо навчати 33-ьох учнів з особливими освітніми потребами у 24 класах.
Для обслуговування дітей з особливими освітніми потребами діє комунальна установа «Дергачівський інклюзивно-ресурсний центр «Без меж» Дергачівської міської ради, в штаті якого є і працюють практичні психологи, вчитель-реабілітолог, вчитель-дефектолог, вчитель-логопед.
У 2022 році фахівцями КУ «Дергачівський ІРЦ» проведено комплексні обстеження із оформленням висновків 180 дітям, і робота триває. Крім того, у центрі проводяться корекційні заняття, консультації батьків та вчителів і вихователів, а також навчання педагогічних працівників ЗЗСО, в яких організовано інклюзивне навчання.
Маємо надію, що за підтримки міської влади в закладах освіти Дергачівської міської ради та КУ «Дергачівський інклюзивно-ресурсний центр «Без меж» й надалі буде створюватися середовище, сприятливе для безпеки, соціалізації й самореалізації дітей та підлітків.
ФІНАНСУВАННЯ ТА МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Всі заходи щодо поліпшення матеріально-технічного забезпечення проводилися виключно із дотриманням вимог Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти та Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів.
Велика увага приділяється розвитку матеріально-технічної бази в закладах освіти району. В лютому місяці 2022 року були завершені роботи по капітальному ремонту їдальні комунального закладу «Токарівський ліцей» Дергачівської міської ради Харківської області на суму 1852,5 тис. грн.В Дергачівському закладі дошкільної освіти комбінованого типу №3 «Сонечко» Дергачівської міської ради Харківської області був проведений капітальний ремонт туалетів. на суму 1248,8тис. грн.
У закладах загальної середньої освіти було частково замінено та придбано обладнання та меблі для харчоблоків (морозильна камера, посудомийна машина, картоплечистка для очищення картоплі та моркви, морозильна шафа призначена для зберігання продуктів, плита 6-ти камфорна з духовою шафою, марміт других страв , машина протирочно- різальна, пароконвектомат, м’ясорубка електрична, морозильна шафа призначена для охолодження та зберігання продуктів (вертикальна), холодильна шафа одно дверна, з нержавіючої сталі, з регульованими полицями по висоті, стіл з бортиками з нержавіючої сталі, стелаж на 5-ть полиць з нержавіючої сталі, меблі для їдальні, набір кухонних засобів, стіл виробничий, умивальники, електросушарки для рук всього на суму 840,4 тис. грн.
Придбано газове обладнання, прилади приймально пожежної системи, лічильники електричні, металеві двері, металопластикові двері з вікнами, двері металеві протипожежні, люки металеві, сигналізатор з повіркою, пожежна сигналізація, комплект монтажних частин всього на суму 577,8 тис. грн.
Для закладів загальної і середньої освіти було придбано персональний комп’ютер ноутбук всього на суму 66 тис. грн.
Для інклюзійної роботи закладів освіти було придбано багатофункціональні пристрої для друку , сканування, копіювання; набір для інклюзії всього на суму120,6 тис. грн.
Заплановані кошти для Нової української школи на оснащення були використані таким чином:
- комп’ютеризованих робочих місць вчителя було придбано персональні комп’ютери форм-фактора ноутбук, багатофункціональні пристрої(принтер- копір- сканер) всього на суму 691,4 тис. грн.;
- комплект навчально-наочних засобів для навчання на магнітах всього на суму 229,4 тис грн.;
- комплект меблів на суму 1461,6 тис. грн.;
- конструктор на суму 23,3 тис. грн.
Для роботи закладів середньої і загальної освіти було придбано інше обладнання відеокамера, дриль електричний, дошка магнітно-крейдяна, комплект меблів, штори, металеві баки для сміття з кришками, світильники офісні, термогігрометри, водонагрівач, спортивний інвентар, постільна білизна на суму 216,3 тис. грн.
Для роботи інтернету закладів освіти було придбано модем, адаптор, роутер на суму 80,4 тис. грн.
Одним із напрямів створення безпечного освітнього середовища, збереження здоров’я дітей є організація якісного та збалансованого харчування. З цією метою керівниками закладів освіти було створено робочі групи з розробки та впровадження принципів Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР).
З вересня 2022 року були такі грошові норми харчування у ЗЗСО та ЗДО (показники на слайді):
У 2021/2022 навчальному році було охоплено безкоштовним харчуванням 4660 учнів закладів загальної середньо освіти з числа учнів 1-4 класів та 170 учнів 5-11 класів з числа пільгового контингенту. Забезпечено харчуванням 1224 вихованця закладів дошкільної освіти, з яких 57 були повністю звільнені від плати за харчування. Для 97 дітей було встановлено 50% знижку за харчування.
СПІВПРАЦЯ З БАТЬКАМИ, З ІНШИМИ ЗАКЛАДАМИ ТА УСТАНОВАМИ
Успішність розвитку освітньої галузі, якість надання освітніх послуг, створення позитивного мікроклімату в закладах освіти у багатьох випадках залежить від тісної співпраці закладів освіти та батьків.
Сьогодні в освітньому процесі активно використовується потенціал сім’ї. Батьки учнів не тільки проінформовані про хід освітнього процесу, а й безпосередньо беруть у ньому активну участь.
Особливо ми це відчули під час організації онлайн-навчання.
Користуючись нагодою, хочу щиро подякувати батькам наших учнів та вихованців за активну життєву позицію, за участь у житті закладів освіти.
Управління освіти, молоді, культури та спорту Дергачівської міської ради тісно співпрацює із службами та установами Дергачівської міської ради, Харківського району та Харківської області.
Вірю, що наші ділові та творчі зв’язки будуть тільки поглиблюватися і розширюватися. Це сприятиме вирішенню задач, які стоять перед освітньою галуззю зокрема та суспільством в цілому: забезпеченню рівного доступу до освіти, підвищенню її якості та результативності.
Сьогодні на нашій рідній землі йде війна. Війна, яку розпочали не ми, розпочали не українці. Ми вимушені захищатись і відвойовувати кожен клаптик української землі, яка тимчасово зайнята ворогом. Але ми віримо, що наші Збройні Сили, наші військові відіб’ють нападників і на нашій землі знову запанує мир і злагода. Головне, що всі ми сьогодні разом, що ми зможемо працювати і навчати дистанційно, ми будемо спілкуватись у дистанційному форматі і нашою роботою і навчанням учнів наближати нашу перемогу.
Впевнена, що ми будемо разом зберігати і відроджувати ті починання, які уже стали для нас традиційними. Віримо, що закінчиться війна, і всі ми повернемося до наших домівок, повернемося до рідних навчальних закладів. Все відбудуємо і відродимо, бо ми –українці, ми – дергацівці. Ми вільні, ми дружні, ми безмежно любимо Україну, Харків, Дергачівщину. У єдності наша сила. Сподіваюсь на подальшу співпрацю і підтримку.
Напередодні 1 вересня хочу привітати всіх освітян Дергачівської громади. Бажаю всім нам нових здобутків і перемог, відкриттів і досягнень! Будьте щасливими і здоровими! Нехай в Україні, у ваших родинах запанує мир та спокій!