Безбар’єрність
«Безбар’єрність – це філософія суспільства без обмежень. Це про внутрішню готовність створювати середовище, у якому буде комфортно всім. До Плану заходів залучена потужна команда – це представники влади разом із представниками громадськості. Я б навіть назвала це не План заходів, а План змін. І це про зміни, які можуть бути втілені в найближчі два роки та мають сприяти тому, щоб безбар’єрність стала новою суспільною нормою», – наголошує перша леді України Олена Зеленська.
Національна стратегія зі створення безбар’єрного простору в Україні
Нормативно-правові акти
Указ Президента України "Про забезпечення створення безбар’єрного простору в Україні" https://www.president.gov.ua/documents/5332020-35809
Закон України «Про внесення змін до деяких законів України про освіту щодо організації інклюзивного навчання» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1324-18#Text
Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text
Розпорядження Кабінету Міністрів «Про затвердження складу міжвідомчої робочої групи з питань розроблення проекту Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні» https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-skladu-mizhvido-a134r
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану заходів щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення на 2009—2015 роки «Безбар’єрна Україна» https://www.kmu.gov.ua/npas/232167617
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження критеріїв доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення приміщень, що надаються дільничним виборчим комісіям звичайних виборчих дільниць для організації їх роботи та проведення голосування» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/962-2020-%D0%BF#Text
Довідник безбар’єрності
“Довідник безбар’єрності” - гід з коректного спілкування, у якому зафіксовані нові норми безбар’єрної мови. Він створений за ініціативою першої леді України у співпраці з ГО «Безбар'єрність» , іншими громадськими організаціями, правозахисниками, психологами, батьками, що виховують дітей з інвалідністю, українськими та міжнародними експертами.
Структура Довідника включає в себе чотири розділи: “Складові безбар’єрності”, “Правила мови”, “Словник” та “Безбар’єрний календар”.
Розділ “Складові безбар’єрності” простою та доступною мовою розкриває, що таке бар’єри, стереотипи, інклюзія, залучення, недискримінація, толерантність, прийняття, доступність, гендерна рівність, універсальний дизайн тощо.
У розділі “Правила мови” наведені та пояснені принципи безбар’єрної мови – мови, у якій відсутні слова, фрази, що демонструють упереджене, стереотипне або дискримінаційне ставлення до людини.
У розділі “Словник” зібрані поняття, які некоректно вживати стосовно різних людей. Тут пропонуються варіанти, як говорити правильно і пояснюється, чому саме так.
Розділ “Безбар’єрний календар” розповідає про важливі дати, визначні і пам’ятні дні та пояснює, як їх відзначати, та коли привітання є недоречними.
Детальна інформація за посиланням: https://bf.in.ua/.
Освітній серіал "Безбар’єрна грамотність"
В українському суспільстві існує комплекс обмежень для різних груп у можливостях безбар’єрного доступу до інфраструктури, транспорту, зайнятості, освіти, отримання публічної інформації, послуг із боку держави та бізнесу тощо.
Новий курс на Дія.Цифрова освіта ознайомить глядачів з основними принципами безбар’єрності на прикладі повсякденних життєвих ситуацій. 21 грудня 2021 року Міністерство цифрової трансформації презентувало новий освітній курс «Безбар’єрна грамотність».
Про що курс?
-
що таке безбар’єрність
-
що саме спричиняє бар’єри
-
кого стосується безбар’єрність
-
чому варто уникати стереотипів та упереджень
-
чи готові українці долати бар’єри
-
чому ми як суспільство потребуємо безбар’єрності
-
чому безбар’єрність — це спільна справа
Безоплатно подивитися курс можна на порталі Дія.Цифрова освіта за посиланням – https://osvita.diia.gov.ua/courses/barrier-free-literacy.
Курс Міністерства цифрової трансформації України створено в межах ініціативи першої леді Олени Зеленської в партнерстві з радницею-уповноваженою Президента України з питань безбар’єрності, ГО «Безбар’єрність», представниками громадянського суспільства та експертами за підтримки проєкту ПРООН «Права людини для України», що фінансується Міністерством закордонних справ Данії.
Безбар’єрність. Функції адміністрації закладу освіти
Постійними учасниками команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами у закладі загальної середньої освіти є директор або заступник директора з навчально-виховної роботи, у закладі дошкільної освіти - директор або вихователь-методист.
До основних функцій адміністрації закладу входить:
- формування складу команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами;
- призначення відповідальної особи щодо координації розроблення індивідуальної програми розвитку;
- організація роботи Команди супроводу;
- контроль за виконанням висновку інклюзивно-ресурсного центру;
- залучення фахівців (в тому числі фахівців інклюзивно-ресурсного центру) для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами;
- контроль за виконанням завдань учасниками Команди супроводу своїх функцій;
- розроблення спільно з іншими учасниками Команди супроводу індивідуального навчального плану дитини з особливими освітніми потребами;
- залучення батьків дитини з особливими освітніми потребами до розроблення і погодження індивідуальної програми розвитку;
- оцінка діяльності педагогічних працівників, залучених до реалізації індивідуальної програми розвитку;
- моніторинг виконання індивідуальної програми розвитку.
Нормативні документи:
Наказ Міністерства освіти і науки України від 08.06.2018 № 609 «Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти» https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0609729-18#Text